ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط باران در دوشنبه 27 آبان1387 و ساعت 5:29 |
چهارسوق ها
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط ثنا دهقانی در یکشنبه 26 آبان1387 و ساعت 20:56 |
 
جمعه که داشتم از جلسه ی گروه برمی گشتمباید از روی پل خواجو رد می شدم...دیدم جمعیت زیادی تو مایه های یک میلییییییییییون نفر!اونجا جمع شده اند.فکر کردم دوباره ملت همیشه در صحنه بر ضد استکبار و اینها حرکتی انجام دادند که دیدم ماشین یگان ویژه هم ایستاده و متوجه شدم این شلوغی مربوص به ملت همیشه در صحنه نیست بلکه مربوط به ملت بعضی وقتها در صحنه است....پرسان پرسان فهمیدم که هوا آفتابی بوده و پیرمردها دور هم جمع شده اند و طبق یک رسم نانوشته که ملت وقتی تعدادشون زیر پل خواجو به بیش از صفر نفررسید آواز میخونند داشتند آواز و اینها می خوندند که ناگهان در امنیت ملی خلل ایجاد شده و جمعشون کردند و بردندندشون......این بود انشای ما با موضوع :خاطره ی یک روز تعطیل خود را بنویسید.ما از این انشا نتیجه می گیریم که آدم هرچقدر هم احساس خوش صدایی بکند و هر چقدر هم که هوا خوب باشد نباید دست در دست استکبار جهانی بگذارد و آواز "به اصفهان رو" را زیر پل خواجو بخواند چون ممکن است آمریکای بی جنبه بخواهد از سرگرمی مردم به این قبیل لهو و لعب سوء استفاده کرده و به کشور حمله کند.....نتیجه ی دیگر این که بهتر است آدم چه در روزهای آفتابی و چه در روزهای بارانی زمستان در خانه بنشیند و فیتیله جمعه تعطیله همراه با حرکات موزون را نگاه کند.
 
+ نوشته شده توسط سمیرا حسینی در یکشنبه 26 آبان1387 و ساعت 7:56 |
ببخشید دوستان اگر پست پیشینم یه کم اذیت میکنه برای خوندن......هر کاریش کردم از این بهتر و مرتب تر نشد چون فونت فارسی و انگلیسی با هم مشکل درست می کنند.(البته اگه حال خوندنشو داشته باشین!)
 
+ نوشته شده توسط سمیرا حسینی در یکشنبه 26 آبان1387 و ساعت 6:38 |
آواها-بخش دوم
 

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط سمیرا حسینی در یکشنبه 26 آبان1387 و ساعت 6:33 |
انگبرت کمپفر


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط ثنا دهقانی در شنبه 25 آبان1387 و ساعت 20:58 |

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط باران در شنبه 25 آبان1387 و ساعت 20:2 |

سلام به همه ی دوستان

اولا با صراحت بگم که  من بلد نیستم گزارش بنویسم ،بعدم تشکر می کنم از آقای سمرقندی که گزارش بازدید سه شنبه رو نوشتن .

برای خواندن مطالبی هم که روزسه شنبه بیان شد و اینقدر مشتاق خوندنش هستین ،ادامه مطلب رو باز کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط ثنا دهقانی در جمعه 24 آبان1387 و ساعت 10:22 |
اصفهان از دیدگاه شاردن
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط ثنا دهقانی در دوشنبه 20 آبان1387 و ساعت 22:36 |
چند خبر
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط ناصر شریف روحانی در سه شنبه 14 آبان1387 و ساعت 4:17 |

با انتقال پایتخت سلسله ی صفویه به اصفهان این شهر به یک شهر بین المللی تبدیل شد که نقش اقتصادی و سیاسی آن بیش از همه مورد توجه خارجیان قرار گرفت.از عصر شاه عباس تا سقوط اصفهان به دست افاغنه که حدود 130سال به طول انجامیده اصفهان پیوسته مورد توجه سیاحان خارجی بوده و حاصل بازدید های آنها از پایتخت صفویه گاهی به صورت سفرنامه های باارزشی منتشر شده است که از نظر جغرافیای تاریخی اهمیت ویژه ای دارد. بعضی از سیاحان این شهر را در ردیف زیبا ترین و جامع ترین شهر های آسیا و زمانی آن را جزو شهرهای معمولی قلمداد نموده اند. در این گفتار تنها نظر چند سیاح معروف که اصفهان آن دوره را از دیدگاه جغرافیایی به تصویر کشیده اند بیان می نماییم.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط ثنا دهقانی در دوشنبه 13 آبان1387 و ساعت 20:7 |
این باقر شاه خوراسگانی
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط ناصر شریف روحانی در دوشنبه 13 آبان1387 و ساعت 5:48 |
اصفهان درخبرها ۱۳/۸/۸۷

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط ناصر شریف روحانی در دوشنبه 13 آبان1387 و ساعت 4:14 |
آدرس  خانه انجمن دوستداران میراث فرهنگی  صنایع دستی و گردشگری اصفهان

چهارباغ پایین- کوچه آقابیک- پلاک ۹

آقای دکتر احمد امین پور

خانه تاریخی شیر محمدی

 

+ نوشته شده توسط ناصر شریف روحانی در یکشنبه 12 آبان1387 و ساعت 5:50 |
اصفهان در خبر روزنامه
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط ناصر شریف روحانی در شنبه 11 آبان1387 و ساعت 4:25 |

آثار نابود شده اصفهان

این سخن که ((پاسداشت هر دستاوردی دشوارتر از بنیاد کردن آن  است )) پیوسته گفته شده ؟ اما گویا مثل هر شعار دیگری تکرار آن بازتاب منفی دارد؟ اگر شاه عباس برای پیدا کردن سنگ برای مساجد میدان نقش جهان بر آن بود که مسجد جامع عتیق را ویران سازد و شیخ بهایی او را مانع شد.و دهها اگر دیگر می توان اینها همه را به بی توجهی ویران گران نسبت به داشته های هنری خود حمل کرد . اما در مورد ویرانی های اواخر قرن بیست و اوایل قرن بیست و یک چه می شود گفت؟در دورانی که سازمان میراث فرهنگی وجود دارد هزار شعار داده می شود با توافق شورای شهر که شاخص ترین سمبل مدنیت است، باغ زرشک تبدیل به آپارتمانهای لوکس وشیک می شود؟ کارخانه های نساجی چهار باغ بالا تخریب می شود و ...

در این بحث از دوستان می خواهم بنا ها و ساخمان های تخریب شده از قبل تا همین سالها در استان اصفهان را معرفی کنند و اگر اطلاعات کاملی در مورد این بناها دارند آنرا در اختیار دوستان قرار دهند.

+ نوشته شده توسط باران در پنجشنبه 9 آبان1387 و ساعت 16:19 |
 
دستگاه آوایی(بخش نخست)
 

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط سمیرا حسینی در پنجشنبه 9 آبان1387 و ساعت 9:11 |
چند ردپا از دردشت در تاریخ


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط ناصر شریف روحانی در یکشنبه 28 مهر1387 و ساعت 6:6 |

نوشتن ،رفتن وخلاص شدن

محمد علي موسوي فريدني مترجم كتاب ‹‹تاريخ جلفا›› در مقاله اي كه سال 78  در روزنامه نشاط منتشر شد مي نويسد :‹‹ اصفهاني ها چند دهه پس از آنكه ملاصدرا  را به كهك قم تبعيد كردند بر سردر مدرسه هاي خود نوشتند :‹‹ به لعنت خدا گرفتار آيد هركه دراين محل بفلسفد››


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط باران در جمعه 26 مهر1387 و ساعت 19:1 |

 

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط سمیرا حسینی در پنجشنبه 25 مهر1387 و ساعت 17:21 |
آب و هوای اصفهان در پنج روز اینده
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط ناصر شریف روحانی در چهارشنبه 24 مهر1387 و ساعت 21:39 |

برنامه های مربوط به اصفهان شناسی

۱- همایش بزرگداشت سالروز شهادت چهارمین شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی -روز پنجشنبه 25/7/87  - گلستان شهدای اصفهان -برگزارکننده: مجموعه فرهنگی مذهبی تاریخی تخت فولاد اصفهان)

۲- جغرافیای پزشکی اصفهان- ۵ شنبه ۲۵/۰۷/۸۷ ساعت ۴ بعدازظهر- سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان(برگزارکننده:مرکز اصفهان شناسی وخانه ملل)

+ نوشته شده توسط م سمرقندی در چهارشنبه 24 مهر1387 و ساعت 17:51 |

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط ناصر شریف روحانی در شنبه 20 مهر1387 و ساعت 22:47 |

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط باران در شنبه 20 مهر1387 و ساعت 7:9 |

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط ناصر شریف روحانی در پنجشنبه 18 مهر1387 و ساعت 2:14 |

   عمارت رکيب خانه ( موزه هنرهای تزئينی )


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط ثنا دهقانی در یکشنبه 7 مهر1387 و ساعت 17:46 |

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط باران در یکشنبه 7 مهر1387 و ساعت 5:59 |

قسمت اول

درمورد دانشمندان قبل ازصفویه اصفهان آثار وتألیفاتی وجود دارد.ازجمله ذکراخباراصفهان ازحافظ ابونعیم،درکتاب محاسن اصفهان مافروخی نیزبه تعدادی اشاره شده است.کتاب روضات الجنات مرحوم خوانساری نیزتعدادقابل توجهی از رجال اصفهان ازجمله دوره صفویه را دربردارد.تذکره القبورمرحوم عبدالکریم گزی(جزی) که بعدها سیدمصلح الدین مهدوی آن را به صورت مفصل تحت عنوان دانشمندان وبزرگان اصفهان چاپ نمود.برخی آثار دیگرازجمله رجال اصفهان(در علم وعرفان و...)ازدکترمحمدباقرکتابی،رجال ومشاهیراصفهان ازمیرسیدعلی جناب،ارباب معرفت،روضه رضوان و ره آورد ایام ازمحمدحسین ریاحی،تخت فولاداصفهان ازسیدجعفرعقیلی و...

دراین مختصر سعی شده تا بزرگان مشاهیر وعلمای معروف اصفهان که به نحوی درفرهنگ وتمدن اسلامی تاثیرگذاربوده ومربوط به سده اول هجری تا قبل از دوران صفویه می باشند معرفی گردند.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط باران در جمعه 5 مهر1387 و ساعت 14:36 |
ادامه مطلب

+ نوشته شده توسط م سمرقندی در پنجشنبه 4 مهر1387 و ساعت 2:24 |

 بقعة متعلق‌ به‌يكى‌ ازاعقاب ‌امام‌حسن‌(ع‌) در اصفهان‌. سلسله‌ نسب‌ اسماعيل‌ در كتيبة بقعه‌ ذكر شده‌ است‌ (نك: گدار، 139 ؛ قس‌: جابري‌، 186). جايگاه‌ امام‌زاده‌ اسماعيل‌ در تاريخ‌ عالم‌آراي‌ عباسى‌ محلة «كليار» نوشته‌ شده‌، و صورت‌ كلمه‌ حاكى‌ از اين‌ است‌ كه‌ به‌ نحوي‌ با اطلاق‌ كنونى‌، يعنى‌ «گلبهار» كه‌ امام‌زاده‌ در نزديك‌ اين‌ محله‌ قرار دارد، مرتبط است‌ (اسكندر بيك‌، 2(2)/870؛ هنرفر، گنجينه‌...، 522؛ تحقيقات‌(


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط باران در سه شنبه 26 شهریور1387 و ساعت 1:20 |
 امامزاده اسماعیل

    درشرق خیابان هاتف وروبروی امامزاده جعفر مجموعه ای مرکب از مسجدشعیاو امامزاده اسماعیل واقع شده است که ساختمان امامزاده و مسجدومرقدشعیا را به دوران قبل ازاسلام نسبت می دهند،اما مناره وقسمتی از ساختمان کنونی متعلق به دوران سلجوقی است.آثاری ازدوران صفوی مانندساختمان بقعه و رواق و صحن بعدا به بنای سلجوقی اضافه شده است.

    کتیبه سردر رواق بقعه به خط ثلث سفید با کاشی معرق بر زمینه لاجوردی به خط محمدرضاامامی است. تاریخ این کتیبه ۱۰۴۱ه-ق است که زمان شاه صفی جانشین شاه عباس اول نوشته شده و در آن به نام این شاه اشاره شده است.

    دربالای در چوبی بقعه کتیبه ی دیگری وجوددارد که به خط ثلث است و تعمیرات بنا در زمان شاه سلطان حسین را ذکر کرده است.در اطراف بقعه نیز اشعاری به خط نستعلیق بر زمینه لاجوردی به قلم محمدصالح اصفهانی گچبری شده و طی اشعاری تاریخ۱۱۱۱هجری را بیان میدارد.

    در صحن امامزاده دوسنگاب نفیس وجوددارد که تاریخ یکی از آنها ۱۰۴۹ه-ق است.کتیبه های این دو سنگاب شامل صلوات بر چهارده معصوم است.

    از مطالعاتی که درباره این مجموعه به عمل آمده چنین استنباط می گردد که در کنار این مجموعه مرکز محله به صورت چهار سوق وبازارچه وجودداشته است.درکاوشهایی که در سالهای اخیر انجام شده درزیر اتاق های طلبه خانه دور صحن آثاری نمایان گردیده که به دوران صفوی تعلق دارد.قسمت های مختلف امامزاده اسماعیل باسبک های مختلف نقاشی به صورت لایه چینی وقاب بندی وکتیبه های خطی وستاره ای برجسته و خطوط ثلث ونستعلیق تزئین شده است.مجموعه امامزاده اسماعیل به دلیل در بر داشتن ویژگی های معماری دوران سلجوقی و تزئینات والواح دوران صفوی از بناهای جالب شهر اصفهان است. 

+ نوشته شده توسط ثنا دهقانی در دوشنبه 25 شهریور1387 و ساعت 17:52 |
پل جویی

چندصدقدم بالاترازپل الله وردیخان پل جویی نمایان میگردد.این پل درمجاورات مردم اصفهان(چوبی)گفته می شود.عرض پل ۴ذرع وطول آن بیش از۱۰۰ذرع است.

وجه تسمیه آن به پل جویی این است که چون دردوطرف پل عمارات سلطنتی واقع شده بود،در آن عصر این پل را برای ارتباط این دوقسمت ساخته بودند و آب را نیز به وسیله جوی سنگی که درروی پل کنده بودند به این عمارت می رساندند.

دروسط پل برج ۶گوشه ای وجود دارد که از هر گوشه آن سه چشمه جاری می شد.یکی از خارجیانی که پل را بازدید کرده درباره آن می نویسد"...پل با ۱۴طاق یکریخت ومعبری برای بردن آب به قصر هفت دست واقع درساحل زاینده رود ساخته شده بود..."

+ نوشته شده توسط ثنا دهقانی در دوشنبه 25 شهریور1387 و ساعت 15:52 |